'WE ZULLEN JE TERUG NAAR HUIS BRENGEN, IN DE NAAM VAN JE MOEDER.' 
Nederlandse musea hebben duizenden menselijke resten in hun depots, deels uit de koloniale tijd. Het besef daalt in dat deze objecten respect verdienen en dat ze indien mogelijk moeten worden gerepatrieerd. Maar dat ligt vaak ingewikkeld.
NAAST DE PATIËNT STAAN DIE NERGENS MEER TERECHT KAN
In Nederland lopen naar schatting 1.500 potentieel gevaarlijke, psychiatrische patiënten rond. Een nieuwe aanpak koppelt ze voor de rest van hun leven aan één hulpverlener. Is dit het antwoord op dit complexe vraagstuk?
DE AS VAN MIJN MOEDER 
Nadat de moeder van Jan van Tienen zeventien jaar geleden overleed en haar lichaam in een urn werd afgeleverd, is haar zoon opzoek naar een plaats om de as uit te strooien en haar daar te kunnen gedenken. Wat is dan de beste plek?
GEEN POTTENKIJKERS
In Oekraine, Gaza en Soedan hebben westerse journalisten nauwelijks toegang tot de frontlinie. Dat zorgt voor een blinde vlek in de oorloogsverslaggeving. Hoe ga je daar als journalist mee om? 'Een verhaal vertellen is moeilijk als je er niet bij kunt'.
TUSSEN FEIT EN FICTIE
In de oorlog tussen Israël en Hamas moeten correspondenten onderscheid zien te maken tussen informatie en desinformatie. De Volkskrant sprak met vijf verslaggevers over navigeren in een propagandastrijd.
SNELLER UIT DE SCHULDEN ALS JE WERKT AAN JE TOEKOMST
Het aantal jonge schuldenaren neemt toe, Amersfoort neemt net als een groeiend aantal gemeenten, ze te helpen door het aflossen van schulden te koppelen aan het behalen van levensdoelen.
OP GROTE HOOGTE
Waaraan denkt een acrobaat of koorddanser tijdens die duizelingwekkende salto? Volkskrant ging in gesprek met drie circus-artiesten. 
LAST VAN AARDIGHEID 
Recentelijk noemde de directeur van de CPNB het oeuvre van Marga Minco taai voor jongeren. 'Altijd die oorlog'. Maar haar werk gaat over veel meer. Arnon Grunberg las Minco, minus de oorlog.
PRIDE EN PINKWASHING 
Israël profileert zich als homo-vriendelijke vakantiebestemming en nodigde buitenlandse journalisten uit voor de Pride in Tel Aviv. Bo Hanna nam de uitnodiging aan - maar met de nodige twijfels.
EEN ACHTERHOEKSE MYTHE 
Bert Wagendorp beschrijft de achtergrond van zijn nieuwe roman. Een verhaal dat in zijn geboortestreek rondgaat en op waarheid blijkt te berusten. Over een schip vol achterhoekers dat in Amerika is vergaan.
NIET OKÉ
Intimidatie en vernedering op de werkvloer worden nog te vaak genormaliseerd. Journalist Ronit Palache doet een boekje open: Ook zijzelf liet een werkgever ver over haar grenzen gaan.
FARMERS DRAMA FORCE
Hij is er al lang, de boer als personage in het theater, hij veranderde van stug archetype tot worstelaar met nieuwe tijden en wetten. De Volkskrant loopt door de geschiedenis van de boer op het toneel.
KOE MET KARAKTER 
De Volkskrant sprak de Engelse filmmaker Andrea Arnold over haar indringende, aangrijpende en ontluisterende documentaire COW, waarin ze van heel dichtbij de melkkoe Luma volgt.
4 MEI-LEZING ARNON GRUNBERG: HERDENKEN GAAT UIT VAN DE VASTSTELLING DAT HET VERLEDEN NIET VOLTOOID IS.
Als herdenken ook verlangen naar kennis is, dan zijn details belangrijk, zegt Arnon Grunberg in zijn 4 mei-lezing die hij uitsprak in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Want kennis bestaat uit details.

DE UITZICHTLOZEN
Nederlanders kennen de streek hooguit van achter de autoramen. Het eerste stukje Frankrijk dat je doorkruist nadat je in Luxemburg de tank hebt volgegooid en dat eindigt bij Thionville, waar de Autoroute du soleil rakelings langs de Église Saint-Joseph de Beauregard scheert. Een streek om snel te vergeten, op weg naar zonniger oorden. De bekroonde Franse schrijver Nicolas Mathieu (41) zijn personages uitdrukkelijk in de sociale omstandigheden van hun tijd. De uitzichtlozen werd zo een weergaloze roman.

Back to Top